https://hatartalanvilag.blogspot.hu/ A kamaszkori intelligencia már a gyerekkori rajzokból is látható? - Határtalan Világ

Önismeret

Rejtély

Post Top Ad

Több mint 15 ezer gyermekrajz értékelése és a gyerekek 10 évvel későbbi IQ-tesztje alapján londoni kutatók arra jutottak, hogy az ákombákomokból következtetni lehet a későbbi szellemi képességekre.

Amikor a kisgyerekek először rajzolják le - többé-kevésbé felismerhető módon - a családjukat, a legtöbb szülő büszkén mosolyog, noha a lufifejek és a pálcika végtagok messze vannak a valóságtól. Azt azonban eddig nemigen sejthettük, hogy ezek a rajzok már négyéves korban előrevetítik, hogy milyen intelligens lesz a gyermek 14 évesen. Egy londoni kutatócsoport azonban hosszú éveken keresztül vizsgálta a gyermekeket, és az óvodás korban készült rajzokat a 14 éves korban felvett IQ-tesztek eredményével összehasonlítva arra a megállapításra jutottak, hogy némi korreláció figyelhető meg közöttük.

A felmérésben pontosan 15504 gyermek vett részt, akikkel egy 1920-as években kifejlesztett gyermekrajz-tesztet töltettek ki, ebben többek közt rajzolásos feladatok voltak, különböző figurákat kellett ábrázolni. A képekre a pszichológusok 0-12 közti pontszámot adtak, szigorú rendszer szerint: minden főbb emberi szerv 1-1 pontot ért, például a két kéz, két láb, a szemek, a fülek, az orr, a száj. Nem a kézügyességet vizsgálták, hisz az nem függ az intelligenciától, az azonban sokat elárult a gyermek jövőbeni képességeiről, hogy minden fontosabb testrészt rárajzolt-e a figurákra.


"Bár az összefüggés mérsékeltnek mondható, így érdekesek a megállapítások, ám ez nem jelenti azt, hogy a szülőknek aggódniuk kell, ha a gyermekük rosszul rajzol" - igyekezett megnyugtatni mindenkit Dr. Rosalind Arden, a londoni King's College pszichiátriai intézetének vezető tudósa. Mint mondta, az intelligenciát számtalan tényező befolyásolja, amelyek közt egyformán szerepet kap a genetika és a környezet, a rajzolás azonban független ettől, éppen ezért pontozták csak a funkcionális elemek lerajzolását, függetlenül azok kivitelezésétől.

A Psychological Science című szaklapban megjelent kutatás kitért arra is, hogy nem ismert a gyerekkori rajzok minősége és a későbbi művészeti érdeklődés közti összefüggés. "Ez a tanulmány nem igazolja a művészi tehetséget. A pontszámokat csak a mennyiségileg pontos részletek alapján adtuk, mint például a több vagy kevesebb végtag" - tették hozzá az írásban a kutatók.

Bagdy Emőke: A gyermeki intelligencia fejlesztése



ma.hu
loading...

Post Top Ad